Stiri
înapoi la știri
Comunicat de presa: A avut loc Conferinta presei locale din Romania
Vineri, 22 ianuarie 2016, a avut loc Conferința organizata de BRAT „Presa locală – dezvoltare prin transparență” ce a reunit peste 60 de reprezentanti ai presei locale
În cadrul întâlnirii a fost dezbătută situația presei locale din România, afectată atât de problemele generale ale societății sau mass media românești, cum ar fi lipsa unei legislații adecvatate, fiscalitatea excesivă, descreșterea investițiilor în publicitate și modificările obiceiurilor de consum media ale populației, precum și de problemele specifice presei locale: deprofesionalizarea și lipsa personalului calificat, pe fondul problemelor financiare, probleme specifice distribuției de presă, dificulăți în accesarea fondurilor publice destinate publicității utilizând criterii profesionale. Presa locală a rămas relevantă pe plan local, atât sub aspectul publicului atins cât și al pieței de publicitate, chiar în contextul schimbărilor generate de criza economică și dezvoltarea mediului online. Pentru că presa locală să își poată apăra interesele și susține proiectele, este necesar să devină relevantă și la nivel național, să facă eforturi pentru coagularea intereselor sale. Astfel, presa locală poate propune și susține proiecte, în relația cu Guvernul sau alte autorități ale statului, ce pot aduce soluții la o parte dintre problemele menționate anterior.
Silviu Ispas, Președintele BRAT, a caracterizat situația presei scrise locale că fiind critică, arătând că pentru a rezolva problemele acesteia este nevoie de multă implicare și proiecte susținute. Domnia sa a menționat că BRAT este o instituție semnificativă a industriei de media și publicitate, a presei scrise în mod particular, care a demonstrat pe parcursul existenței sale capacitatea de a prelua ideile industriei și de a răspunde la nevoile acesteia prin lansarea unor proiecte esențiale presei scrise. BRAT a rămas în prezent printre singurele organizații de media ce reprezintă interesele presei scrise din România.
Alin Alecu, Managing Director al ARBOmedia, a discutat despre importanța auditării și măsurării independente a performanțelor presei locale în relația cu agențiile și clienții de publicitate. Dânsul a evidențiat avantajele unei structuri asociative în realizarea obiectivelor comune, atrangand atenția asupra oportunității oferită de BRAT în vederea realizării de proiecte în beneficul presei în cadrul asociației.
Din analiza d-nei Ioana Avădani, Director Executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, vulnerabilitățile principale cu care se confruntă presă scrisă sunt legate de aspectele economice, generate de scăderea volumelor investite în publicitate, competiția pentru bugetele de publicitate cu restul mass media dar și probleme legate de distribuția publicațiilor tipărite și distribuirea gratuită a conținutului în mediul online. Dansa a evidențiat de asemenea câteva posibile soluții generale pentru a reduce efectele acestor vulnerabilități: transparența proprietății de media și a surselor de finanțare, aderare comunității jurnalistice la standarde editoriale clare, acordarea de facilități economice industriei de media și sindicalizarea serviciilor și achizițiilor.
Bogdan-Paul Dobrin – Director în cadrul Agenției Naționale pentru Achizițiile Publice (ANAP) a prezentat modificările aduse legislației prin noua lege a achiziției publice, subliniind modificarea criteriului de atribuire a fondurilor publice pentru publicitate publică din prețul cel mai mic, în raportul calitate – preț, care în cazul publicității media va avea în vedere criterii legate de prețul pentru o mie de copii difuzate, persoane atinse sau afișări online, în funcție de mediu. De asemenea, normele metodologice de aplicare a legii vor aduce mai multe modificări procedurale menite să crească transparența procesului de achiziție publică. Dansul a menționat că performanțele produselor media nu vor mai fi doar declarate de deținători, fie că vorbim de presa scrisă, online sau altele, normele urmând să prevadă obligativitatea unei forme de audit sau măsurare a acestor performanțe, de către un organism independent. Noua legislație, împreună cu normele metodologice sunt așteptate să fie finalizate și să între în vigoare până la jumătatea anului 2016.
Mihai Anița – Partner PricewaterhouseCoopers a subliniat importanța realizării auditului de tiraje după standarde și metodologii internaționale, respectând atât rigorile internaționale de audit precum și standardele și regulamentele specifice auditului de tiraje și difuzării de presă. Domnia să a dat exemple de riscuri la care se supun clienții de publicitate ce decid să investească în publicitate în publicații ce nu beneficiază de un audit conform unor standarde acceptate național, punând de asemenea accent pe necesitatea corectitudinii și comparabilității cifrelor de audit de tiraje. În special în contextul modificările legislative în procesul de achiziții publice de publicitate, nivelul de siguranță al auditului de tiraje este necesar să se mențină la cele mai înalte cote, așa cum asigura în prezent parteneriatul dintre PricewaterhouseCoopers și BRAT.
D-na Gabriela Lupșa, Senior Press & Radio Buyer, Zenith România a subliniat importanța cifrelor de difuzare auditate, a datelor de audiență și a monitorizării independente a aparițiilor machetelor publicitare,pentru acordarea bugetelor de publicitate naționale. În contextul unei concurențe din ce în ce mai mari pentru bugetele de publicitate ale marilor clienți privați, este din ce în ce mai mare importanța cifrelor și a argumentelor profesioniste și documentate. În același timp și atenția clienților pentru eficiența investițiilor în publicitate crește, odată cu diminuarea bugetelor. Astfel, documentarea și măsurarea profesionistă a performanței presei locale, utilizând aceleași standarde că și în cazul presei naționale, devine un factor esențial în modul în care agenția de publicitate decide să aloce bugetele pe care le gestionează.
D-na Cristina Guseth, Director al Freedom House România a prezentat proiectele pe care asociația pe care o conduce le desfășoară în beneficiul presei locale, menționând printre acestea proiectul „Inițiativa pentru o justiție curată” și seminariile dedicate instruinii reprezentanților presei locale în dezvoltarea produselor media online pe care le dețin.
În încheiere, 4 reprezentanți ai publicațiilor locale au comentat împreună cu d-na Arina Ureche, Direcror General BRAT, o serie de proiecte pe care presa locală le-a desfășurat în ultimii ani și care au avut efecte benefice asupra propriilor afaceri de presă. Printre acestea, s-au evidențiat produse editoriale realizate pe diverse teme, soluții de îmbunătățire a difuzării publicațiilor și de colectare mai bună a veniturilor generate de vânzarea tirajului, metode de creștere a veniturilor din publicitatea locală.
Toți reprezentanții presei locale, fără excepție, au fost de acord că pentru a putea depăși situația critică a presei scrise locale este necesară susținerea acesteia și din surse guvernamentale. Presa locală scrisă, fie tipărită sau online, a devenit aproape singură surs de știri locale, sporind astfel importanță ei pentru comunitățile locale, dar și pentru dezvoltarea locală sau regională a României.
La conferință au participat peste 80 de reprezentanți ai presei locale, delegați ai Consiliului Concurentei, ANAP si Reprezentanței din România a Comisiei Europene.
Informații suplimentare
Despre BRAT
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presă scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presă scrisă, online, radio și outdoor). Măsurătorile și monitorizările BRAT sunt independente și transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanță cu normele internaționale.
BRAT pune la dispozitia pieței de media și de publicitate indicatorii de performanță obținuți în urma auditului și a studiilor realizate. De aceea, rapoartele BRAT reprezintă reperul sigur și credibil pentru decizii strategice care implică industria media.
Persoană de contact pentru presă:
Arina Ureche (arina@brat.ro, 0722755220)
Silviu Ispas, Președintele BRAT, a caracterizat situația presei scrise locale că fiind critică, arătând că pentru a rezolva problemele acesteia este nevoie de multă implicare și proiecte susținute. Domnia sa a menționat că BRAT este o instituție semnificativă a industriei de media și publicitate, a presei scrise în mod particular, care a demonstrat pe parcursul existenței sale capacitatea de a prelua ideile industriei și de a răspunde la nevoile acesteia prin lansarea unor proiecte esențiale presei scrise. BRAT a rămas în prezent printre singurele organizații de media ce reprezintă interesele presei scrise din România.
Alin Alecu, Managing Director al ARBOmedia, a discutat despre importanța auditării și măsurării independente a performanțelor presei locale în relația cu agențiile și clienții de publicitate. Dânsul a evidențiat avantajele unei structuri asociative în realizarea obiectivelor comune, atrangand atenția asupra oportunității oferită de BRAT în vederea realizării de proiecte în beneficul presei în cadrul asociației.
Din analiza d-nei Ioana Avădani, Director Executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, vulnerabilitățile principale cu care se confruntă presă scrisă sunt legate de aspectele economice, generate de scăderea volumelor investite în publicitate, competiția pentru bugetele de publicitate cu restul mass media dar și probleme legate de distribuția publicațiilor tipărite și distribuirea gratuită a conținutului în mediul online. Dansa a evidențiat de asemenea câteva posibile soluții generale pentru a reduce efectele acestor vulnerabilități: transparența proprietății de media și a surselor de finanțare, aderare comunității jurnalistice la standarde editoriale clare, acordarea de facilități economice industriei de media și sindicalizarea serviciilor și achizițiilor.
Bogdan-Paul Dobrin – Director în cadrul Agenției Naționale pentru Achizițiile Publice (ANAP) a prezentat modificările aduse legislației prin noua lege a achiziției publice, subliniind modificarea criteriului de atribuire a fondurilor publice pentru publicitate publică din prețul cel mai mic, în raportul calitate – preț, care în cazul publicității media va avea în vedere criterii legate de prețul pentru o mie de copii difuzate, persoane atinse sau afișări online, în funcție de mediu. De asemenea, normele metodologice de aplicare a legii vor aduce mai multe modificări procedurale menite să crească transparența procesului de achiziție publică. Dansul a menționat că performanțele produselor media nu vor mai fi doar declarate de deținători, fie că vorbim de presa scrisă, online sau altele, normele urmând să prevadă obligativitatea unei forme de audit sau măsurare a acestor performanțe, de către un organism independent. Noua legislație, împreună cu normele metodologice sunt așteptate să fie finalizate și să între în vigoare până la jumătatea anului 2016.
Mihai Anița – Partner PricewaterhouseCoopers a subliniat importanța realizării auditului de tiraje după standarde și metodologii internaționale, respectând atât rigorile internaționale de audit precum și standardele și regulamentele specifice auditului de tiraje și difuzării de presă. Domnia să a dat exemple de riscuri la care se supun clienții de publicitate ce decid să investească în publicitate în publicații ce nu beneficiază de un audit conform unor standarde acceptate național, punând de asemenea accent pe necesitatea corectitudinii și comparabilității cifrelor de audit de tiraje. În special în contextul modificările legislative în procesul de achiziții publice de publicitate, nivelul de siguranță al auditului de tiraje este necesar să se mențină la cele mai înalte cote, așa cum asigura în prezent parteneriatul dintre PricewaterhouseCoopers și BRAT.
D-na Gabriela Lupșa, Senior Press & Radio Buyer, Zenith România a subliniat importanța cifrelor de difuzare auditate, a datelor de audiență și a monitorizării independente a aparițiilor machetelor publicitare,pentru acordarea bugetelor de publicitate naționale. În contextul unei concurențe din ce în ce mai mari pentru bugetele de publicitate ale marilor clienți privați, este din ce în ce mai mare importanța cifrelor și a argumentelor profesioniste și documentate. În același timp și atenția clienților pentru eficiența investițiilor în publicitate crește, odată cu diminuarea bugetelor. Astfel, documentarea și măsurarea profesionistă a performanței presei locale, utilizând aceleași standarde că și în cazul presei naționale, devine un factor esențial în modul în care agenția de publicitate decide să aloce bugetele pe care le gestionează.
D-na Cristina Guseth, Director al Freedom House România a prezentat proiectele pe care asociația pe care o conduce le desfășoară în beneficiul presei locale, menționând printre acestea proiectul „Inițiativa pentru o justiție curată” și seminariile dedicate instruinii reprezentanților presei locale în dezvoltarea produselor media online pe care le dețin.
În încheiere, 4 reprezentanți ai publicațiilor locale au comentat împreună cu d-na Arina Ureche, Direcror General BRAT, o serie de proiecte pe care presa locală le-a desfășurat în ultimii ani și care au avut efecte benefice asupra propriilor afaceri de presă. Printre acestea, s-au evidențiat produse editoriale realizate pe diverse teme, soluții de îmbunătățire a difuzării publicațiilor și de colectare mai bună a veniturilor generate de vânzarea tirajului, metode de creștere a veniturilor din publicitatea locală.
Toți reprezentanții presei locale, fără excepție, au fost de acord că pentru a putea depăși situația critică a presei scrise locale este necesară susținerea acesteia și din surse guvernamentale. Presa locală scrisă, fie tipărită sau online, a devenit aproape singură surs de știri locale, sporind astfel importanță ei pentru comunitățile locale, dar și pentru dezvoltarea locală sau regională a României.
La conferință au participat peste 80 de reprezentanți ai presei locale, delegați ai Consiliului Concurentei, ANAP si Reprezentanței din România a Comisiei Europene.
Informații suplimentare
Despre BRAT
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presă scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presă scrisă, online, radio și outdoor). Măsurătorile și monitorizările BRAT sunt independente și transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanță cu normele internaționale.
BRAT pune la dispozitia pieței de media și de publicitate indicatorii de performanță obținuți în urma auditului și a studiilor realizate. De aceea, rapoartele BRAT reprezintă reperul sigur și credibil pentru decizii strategice care implică industria media.
Persoană de contact pentru presă:
Arina Ureche (arina@brat.ro, 0722755220)