Metodologie SATI


A. Metodologia SATI are 4 parti componente:
 1. Masurarea tehnica a traficului, a utilizarii fiecarui site

Masurarea tehnica a traficului constituie baza de la care porneste masurarea audientei. Clientii unici masurati prin intermediul aplicatiei de trafic reprezinta informatia de baza de la care se pleaca pentru identificarea vizitatorilor unici. Clientii unici sunt calculatoare/browsere (clienti) de pe care vizitatorul a accesat un anumit website. Datele referitoare la clientii unici sunt obtinute folosind cookies precum si alte metode de identificare.

Pentru a reduce riscul de a masura un client unic de mai multe ori din cauza unei identificari incomplete (din cauza stergerii cookie-urilor, de exemplu), clientii unici obtinuti din masurare sunt apoi filtrati printr-un procedeu statistic specific, obtinandu-se un numar de clienti unici calificati 

2. Identificarea profilului utilizatorilor site-urilor (studiu online)

Extragerea esantionului pentru realizarea studiului online se realizeaza din multimea clientilor unici calificati prin extragerea aleatoare a unui numar de clienti unici. Aceasta extragere are loc lunar, esantioanele obtinute lunar fiind independente. Clientii unici selectati in esantion sunt marcati ca si clienti activi.

Un sistem complex de gestiune a esantionului permite afisarea catre acelasi client unic activ a invitatiei de a completa chestionarul online, in mai multe site-uri diferite, la diferite ore ale zilei, cu scopul de a obtine la final o rata de raspuns optima. Numarul mediu de invitatii afisat unui client unic este de 6.7 invitatii.

Invitatia este afisata direct in browser, sub forma unui pop-up. Invitatia contine sigla site-ului pe care este afisata.

Un chestionar completat de un vizitator pe oricare dintre site-uri este atribuit automat tuturor site-urilor pe care vizitatorul respectiv le-a accesat in ultima luna. Perioada de colectare a chestionarelor online pentru o livrare a rezultatelor SATI este de o luna, iar esantionul este de aprox. 10.000 interviuri completate online.

Studiul online utilizeaza:

  • acelasi tag ca si masurarea traficului
  • acelasi cookie – ID UNIC ca si masurarea traficului
  • aceeasi infrastructura tehnica ca si masurarea traficului
Continut chestionar SATI
Chestionarul cuprinde 32 de intrebari si necesita un timp mediu de completare de 5 minute. Chestionarul SATI contine informatii despre:
  • Caracteristici socio-demografice (varsta, sex, educatie, etc),
  • Scopul utilizarii Internetului,
  • Bunuri detinute in gospodarie,
  • Intentii de cumparare de bunuri si servicii,
  • Informatii tehnice necesare identificarii si rezolvarii situatiei in care un utilizator viziteaza un site dupa mai multe calculatoare/locatii sau in care de la un calculator sunt vizitate site-uri de mai multi utilizatori (transformarea multi clienti/multi utilizator de la pasul urmator)
3. Evaluarea rezultatelor si ponderarea lor
 
Prima etapa de evaluare
Datele obtinute in urma studiului online sufera de o dubla distorsionare:
  • date de sondaj: distorsiune de ordin sociodemografic;
  • date de masurare (trafic): un nivel de utilizare prea ridicat in comparatie cu cel al universului format din totalitatea clientilor unici

Pentru compensarea distorsiunilor de ordin sociodemografic rezultatele sunt ponderate sub aspectul caracteristicilor sociodemografice. Valorile de referinta folosite la ponderare sunt cele oferite de studiul SNA FOCUS. Acesta este reprezentativ la nivelul populatiei urbane, 16 - 74 ani, si realizat prin chestionar aplicat fata in fata.

Distorsiunile specifice nivelului de utilizare nu pot fi corectate prin ponderare. In acest sens se realizeaza o analiza pentru trei tipuri individuale de cookie-uri, in functie de frecventa aparitiei pe parcursul lunii aflate in analiza, numarul afisarilor efectuate si tipul paginilor vizitate.

A doua etapa de evaluare - completarea datelor relevante pentru intreg esantionul
In esantionul suplimentar descris in etapa anterioara, clientii unici calificati din esantion nu prezinta informatii sociodemografice, interese, intentii de cumparare bunuri si servicii, etc. Pentru a obtine informatii exhaustive pentru intregul esantion, se utilizeaza un procedeu complex matematic, prin care sunt identificate similitudini de utilizare dintre clientii care au participat la ancheta online si restul utilizatorilor din sistem.

Printre caracteristicile folosite la identificarea acestor similitudini se numara urmatoarele: site-uri, frecventa de aparitie pe parcursul lunii aflate in analiza, numarul de afisari efectuate si tipul paginilor vizitate, detalii tehnice legate de ordinea paginilor vizitate in site, durata unei vizite, perioada/momentul din zi cand are loc vizita, etc.

La sfarsitul acestui proces, clientilor unici le sunt determinate/atribuite informatiile ce rezulta din sondajul online.

A treia etapa de evaluare - transformarea multi client - multi om
Este cunoscut faptul ca un client unic este un browser/calculator de pe care este accesat un site si ca un client unic nu este echivalent cu un vizitator al unui site. O persoana poate accesa un site de pe mai multe calculatoare, in timp ce de pe un singur calculator poate fi accesat acelasi website de catre mai multe persoane.

Se pot identifica 4 tipuri de situatii de utilizare de catre oameni a clientilor unici pentru a accesa un site:

  • browserele de pe care navigheaza pe Internet o singura persoana se numesc vizitator unic
  • browserele de pe care navigheaza pe Internet mai multe persoane se numesc vizitator multiplu
  • persoanele care navigheaza pe Internet de pe un singur calculator se numesc client unic
  • persoanele care navigheaza pe Internet de pe mai multe calculatoare se numesc client multiplu.

Transformarea browserelor sau calculatoarelor in persoane, cu alte cuvinte a clientilor unici in oameni unici, se face in doua etape:

  • diminuarea, ponderarea vizitatorilor multipli in functie de numarul de persoane care acceseaza internetul de pe acelasi calculator
  • regruparea clientilor multipli intr-un singur vizitator, care se realizeaza pe baza similitudinilor de comportament online pe care le-am mentionat la etapa a doua.
A patra etapa de evaluare - pregatirea rezultatelor pentru publicare
Toate informatiile obtinute la pasii anteriori pentru persoanele cu varsta din afara intervalului 16-74 ani sau domiciliate in alta parte decat in România, zona urbana, vor fi eliminate.

La sfarsitul intregului proces, esantionul este ponderat pentru a echilibra structura sa sociodemografica cu cea a universului masurat.

 
4. Realizarea bazei de date necesare softului de media planning
 
Evaluarea si procesarea bazei de date in vederea utilizarii ei in softul de planificare media.
 
B. Aplicatii folosite la livrarea rezultatelor de audienta si trafic SATI

Rezultatele de audienta sunt disponibile in aplicatia specializata www.sati.brat.ro, sub forma unei baze de date ce poate fi exploatata de utilizator conform propriilor obiective. SATI ofera informatii cu privire la numarul de persoane in medie pe luna care au accesat site-ul si descrierea acestora cu privire la totalitatea informatiilor colectate in chestionarul online. Rezultatele sunt disponibile la nivelul fiecarui site si a grupurilor de site-uri (categorii de continut, editori, regii de publicitate).

  1. Media Planning – www.sati.brat.ro

Descrierea audientei site-urilor sau a unor grupuri tinta:

  • Tabele simple – prezentarea valorilor/procentelor oricarui indicator/variabile, in raport cu universul studiat.
  • Analize si planuri de media.

Planul de media – realizarea si evaluarea unui plan de media. Realizarea unui plan media consta in urmatorii pasi:

  • Definirea grupului tinta
  • Selectarea unei liste de site-uri
  • Evaluarea audientei site-urilor in grupul tinta, in functie de numarul de afisari generate de fiecare site
  • Evaluarea audientei generale obtinute in grupul tinta, pentru site-urile selectate
  1. Evaluare rezultate trafic – Piano Insight

Piano Insight este aplicatia care permite raportarea indicatorilor de trafic in timp real si intr-un mod foarte detaliat. Rezultatele din Piano Insight sunt disponibile prin intermediul unui acces securizat.

Principalele tipuri de analize disponibile in Piano Insight sunt:

  • Raportarea tuturor indicatorilor de trafic ai unui site / grup de site-uri
  • Compararea rezultatele mai multor site-uri (indiferent de indicatorii selectati)

Suplimentar, aplicatia are diverse facilitati de utilizare:

  • Salveaza pentru acces ulterior diferite tipuri de rapoarte
  • Permite exportul rezultatelor in Excel

Principalii indicatori de trafic raportati de SATI sunt:

  • Clienti unici
  • Vizite
  • Afisari
  • Durata medie a unei afisari, respectiv vizite
  • Geolocatie (tara de unde a fost efectuata vizita)
  • Detalii tehnice legate de browser/OS/rezolutie ecran

C. Metodologie masurare streaming
 
Cum se masoara

Masurarea performantelor de trafic ale unui continut de tip streaming (audio sau video) se face prin implementarea unui tag (un script JavaScript) in aplicatia de tip Player care reda acel continut. Tagul de masurare trimite un flux de date catre serverele de colectare la declansarea fiecarui eveniment specific player-ului.

Tagul de masurare poate fi implementat in orice tip de player, atata timp cat editorul are posibilitatea de editare a codurilor sursa.

Reguli generale de implementare

  1. Masurarea unui stream trebuie facuta folosind un singur tag de masurare
  2. Tagul de masurare trebuie executat doar pe evenimentele specificate in instructiunile de implementare, o singura data pentru fiecare
  3. Orice alt apel al tagului pe alte obiecte/evenimente din pagina/stream este interzis.
Pentru resurse si instructiuni detaliate privind implementarea tagului de masurare ne puteti contacta la suport@brat.ro.