Intrebari Frecvente legate de Auditul Tirajelor

1. Cum se poate beneficia de rezultatele auditului?

Editorii pot beneficia de rezultatele auditului pentru publicatiile proprii prin parcurgerea etapelor aferente procesului de audit tiraje

Agentiile, regiile si clientii de publicitate participa la realizarea standardelor si metodologiilor de audit al tirajelor, avand control direct asupra relevantei si acuratetii rezultatului auditului.

Lista completa si actualizata a publicatiilor care sunt auditate, precum si rezultatele complete ale auditului pot fi consultate in pagina de cifre de difuzare.

2. Care sunt conditiile pentru realizarea auditului? 
 
Editorul publicatiei trebuie sa aiba calitatea membru BRAT si al Grupului Departamental Pentru Audit Tiraje (GDAT) conform instructiunilor din sectiunea aderare.Editorul trebuie sa depuna documentatia aferenta realizarii auditului disponibila in pagina de audit tiraje.
Editorul trebuie sa realizeze auditul, in conformitate cu prevederile regulamentelor de audit.
 
3. Care sunt publicatiile masurate in cadrul Studiului National de Audienta:
 
Publicatiile masurate in cadrul SNA pot fi consultate aici: lista publicatii masurate in SNA
 
4. Care sunt conditiile pentru ca o publicatie sa poata fi inclusa in Studiul National de Audienta?

Pentru ca o publicatie sa fie inclusa in Studiului National de Audienta trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
  • Editorul publicatiei trebuie sa aiba calitatea membru BRAT si al Grupului Departamental Pentru Studii de Audienta (GDSA) conform instructiunilor din sectiunea aderare.
  • Daca titlul este un cotidian, acesta trebuie sa aiba o existenta pe piata de cel putin 3 luni, cu exceptia cotidianelor locale, pentru care aceasta perioada este de 2 luni. Celelalte titluri trebuie sa aiba o existenta pe piata de cel putin 6 luni, cu exceptia publicatiilor locale, pentru care aceasta perioada este de 3 luni;
  • Publicatia trebuie sa aiba cel putin 8 aparitii pe an;
  • Editorul publicatiei are obligatia de a furniza directorului de proiect SNA logo-urile color ale publicatiilor sale incluse in SNA intr-o forma electronica corespunzatoare in vederea includerii in chestionar, pana la o data stabilita conform calendarului studiului. In cazul modificarii logo-urilor unor publicatii, membrul editor are obligatia sa comunice directorului de proiect SNA logo-ul modificat al publicatiei respective cu cel putin 2 saptamani inainte de momentul includerii acestuia pe piata.
  • Editorul publicatiei trebuie sa furnizeze BRAT un tarif de publicitate oficial pentru titlul in cauza.
5. Care sunt conditiile pentru ca o publicatie sa poata primi rezultate de audienta conform Studiului National de Audienta?

Pentru ca o publicatie sa poata beneficia de rezultate de audienta conform Studiului National de Audienta, ea trebuie sa indeplineasca simultan conditiile urmatoare:
  • Editorul publicatiei trebuie sa aiba calitatea membru BRAT si al Grupului Departamental Pentru Studii de Audienta (GDSA) conform instructiunilor din sectiunea aderare.
  • Pentru perioada exercitiului considerat al studiului, editorul trebuie sa auditeze titlul in cauza si sa transmita in mod regulat catre BRAT declaratiile de difuzare, conform standardelor BRAT;
  • Publicatia trebuie sa aiba cel putin 8 aparitii pe an;
  • Publicatia trebuie sa faca obiectul a cel putin 9 luni de observare in teren si sa aiba cel putin 7 aparitii in aceasta perioada de 9 luni;
  • Publicatia trebuie sa inregistreze un numar minim de 50 de cazuri la intrebarea de recenta a citiri
6. Cum se livreaza rezultatele de audienta conform Studiului National de Audienta?

Rezultatele Studiului National de Audienta sunt puse la dispozitia beneficiarilor sai prin intermediul unei aplicatii specializate in exploatarea rezultatelor studiului denumita SESAME.

Prin intermediul aplicatiei software se pot obtine rezultate pentru toate categoriile de informatii ce au fost incluse in chestionarul SNA . Aplicatia contine toate datele necesare realizarii planurilor de media: datele de audienta, tirajele auditate ale publicatiilor, tarifele de publicitate, calculeaza toti indicatorii de audienta necesari realizarii si evaluarii unui plan de media.

BRAT asigura instalarea si service-ul pentru Sesame, precum si instruirea personalului ce utilizeaza aplicatia.
 
7. Indicatorul ‚cititori pe copie’ este relevant in masurarea performantelor unei publicatii?

Numarul de cititori pe copie al unei publicatii este un indicator pe care BRAT nu il publica in rezultatele studiului.

Aceasta cifra este obtinuta ca raport intre tirajul difuzat si numarul de cititori in medie pe editie al publicatiei.

BRAT nu recomanda utilizarea acestui indicator in evaluarea performantelor unei publicatii.

Pentru evaluarea corecta a performantelor unei publicatii cei doi indicatori trebuie analizati separat.

Cei doi indicatori sunt masurati/estimati in anumite conditii metodologice si tehnice, fiecare avand limitari si un grad de eroare propriu al rezultatelor.

Pentru a intelege corect acest multiplicator, atat tirajul difuzat cat si numarul de cititori trebuie studiate dpdv al structurii sau tipului de publicatie in discutie.

Structura tirajului difuzat, distributia dintre copiile vandute la bucata, abonamentele platite sau copiile distribuite gratuit, este mai importanta in determinarea numarul de cititori pe care publicatia ii va atrage decat tirajul total difuzat. Un abonament care ajunge intr-un birou cu 10 angajati atrage mai multi cititori decat un abonament domiciliar, care poate fi citit primar doar de membri familiei abonate. O copie inregistrata ca retur in auditul de tiraje poate acumula cititori si audienta reala.Tirajul difuzat din auditul de tiraje nu se suprapune in general peste tirajul care acumuleaza cititori, obiectivul auditului de tiraje este de a determina copiile difuzate in anumite conditii, pana la momentul aparitiei urmatorului numar al publicatiei pe piata.

Numarul de cititori in medie pe aparitie este masurat in acelasi mod pentru toate titlurile incluse in studiu. In anumite cazuri, cel al titlurilor in care exista riscul unor confuzii cu alte publicatii sau cu alte  produse media (online/TV), exista masuri speciale ce se aplica in cadrul chestionarului, astfel incat respondentul sa fie ajutat sa identifice si declare cat mai corect citirea respectivelor publicatii. Astfel, BRAT atrage atentia respondentilor asupra posibilelor confuzii pe care acestia le-ar putea face si elimina acest tip de posibila eroare din rezultatele studiului.

In concluzie, rezultatele fiecarei publicatii trebuie interpretate individual, avand in vedere toti parametrii unei publicatii, tipul si specificul acesteia. Doar evolutia in timp a tirajului si audientei explica structura audientei publicatiei. Raportul dintre cei doi indicatori este cel mai slab dintre indicatorii utilizati, fiind afectat de limitarile si particularitatile fiecaruia dintre ei.

8. De ce exista anumite publicatii care inregistreaza diferente mari intre numarul de copii difuzate si numarul de cititori in medie pe editie?

Este adevarat ca in anumite cazuri numarul persoanelor care citesc aceeasi copie a publicatiei pare exagerat de mare.
Motivele pentru care anumite publicatii inregistreaza un numar mai mare de cititori pe copie decat altele sunt numeroase, complexe si au la baza mai multi factori:
  • modul de difuzare/ canalele de distributie. O publicatie ce are cea mai mare parte a tirajului difuzat ca abonamente pe firma poate atrage un numar mare de cititori pe copie. O publicatie distribuita gratuit, poate inregistra rezultate foarte diferite, de la un numar de cititori subunitar la rezultate de peste 2-3 cititori pe copie. O parte din retururile publicatiilor inregistreaza cititori si audienta reale, unele exemplare fiind imprumutate sau citite la taraba, dar in evidentele contabile figurand ca nevandute.
  • profilul publicului unui titlu. O publicatie care se adreseaza unui public mai tanar si ale carei subiecte se preteaza la citirea/ comentarea in grup atrage mai multi cititori, publicatiile destinate mediului de afaceri si abonamentelor pe firma sau publicatiile destinate unui public mai sarac pot deasemenea atrage mai multi cititori.
  • caracteristicile contentului publicatiei. Anumite publicatii contin informatii care se perimeaza mai greu in timp sau sunt predispuse la a fi colectionate. Publicatiile cu specific auto, cele de decoratiuni/casa sau de gatit/bucatarie, publicatii de tipul National Geographic, sunt colectionabile, continutul lor ramane valabil pentru o perioada mult mai mare de timp decat perioada lor de aparitie.
  • confuzii generate prin denumirea publicatiei. Sunt tiluri care sunt sustinute foarte puternic de posturi/ emisiuni TV, radio, siteuri, beneficiind de promovare pe alte canale - acestea vor atrage mai multe raspunsuri decat cele reale, la intrebarea prin care se determina audienta publicatiei.
  • particularitati socio-culturale. Cititul este un eveniment dezirabil social. In general oamenii mai putini fideli publicatiilor, pentru a putea totusi declara titluri citite, tind sa dea raspusuri de recenta si pentru titluri citite cu mai mult timp in urma. La aceasta se adauga o anumita predispozitie mai degraba spre pastrarea/ refolosirea obiectelor decat spre aruncarea/ distrugerea lor, chiar daca acestea sunt depasite dpdv tehnic sau/ si moral. Astfel revistele pot raman prezente in constiinta oamenilor chiar daca nu au mai fost citite/ rasfoite de o perioada mai mare de timp.


Toti factorii descrisi mai sus contribuie intr-o masura mai mare sau mica la acumularea de cititori pe copie in cazul fiecarei publicatii.

Rezultatele Studiului National de Audienta se inscriu in parametrii obisnuiti ai studiilor de profil. Beneficiarii studiului cunosc aceste informatii si stiu sa interpreteze rezultatele avand in vedere aceste aspecte. Softul pe care beneficiarii il utilizeaza pentru a interpreta rezultatele contine toate facilitatile necesare realizarii unor analize adecvate.