BRAT în media
înapoi la BRAT în media
Ziarul financiar: Soluția împotriva Google și Facebook: crearea unei uniuni locale a companiilor de media
Companiile de media din România ar trebui să își unească forțele și să creeze un grup prin intermediul căruia să lupte împotriva giganților americani Google și Facebook pentru a obține o cotă mai mare de pe piața de publicitate online, a declarat într-un interviu pentru ZF Gilles Guillou, director responsabil cu managementul veniturilor în cadrul organizației La Place Media din Franța.
La Place Media este o entitate independentă deținută de marile grupuri franceze de media Lagardere Publicité, TF1 Publicité, Amaury Medias și Figaro Medias, la care s-au adăugat ulterior și alți publisheri precum Marie-Claire, France Télévision, Elle, La Dépêche sau Doctissimo.
„La Place Media este un mod de a lupta împotriva Google și Facebook în Franța. Inițiativa trebuie să fie însă locală, pentru că fiecare piață este diferită. Iar inițiativa trebuie să vină de la top managementul companiilor mari de media de pe piața locală“, a spus Guillou. El a adăugat că România este o piață mai mică decât cea din Franța și de aceea toți publisherii de pe plan local trebuie să creeze o singură piață „premium“ pentru publicitate, pentru că astfel vor avea mai multă forță pentru a fi acceptați în industria de profil. Piața „premium“ se referă la faptul că reclamele sunt afișate pe site-urile unor publisheri cunoscuți, cu conținut de calitate - nu pe bloguri, de exemplu -, acesta fiind și factorul diferențiator al acestei grupări față de Google și Facebook.
Giganții americani Google și Facebook sunt acuzați la nivel global că absorb de pe piață o cotă din ce în ce mai mare din venituri folosindu-se de conținutul creat de publisheri, care înregistrează pe de altă parte costuri ridicate pentru producția conținutului.
În România, Google, la fel ca în Franța, are o cotă de peste 90% din piața de publicitate online, veniturile realizate prin intermediul celor aproximativ 10.000 de clienți din România ai platformei de publicitate online Google Adwords fiind estimate anul trecut la peste 18,4 milioane de euro, conform datelor Initiative Media publicate în Media FactBook. Iar veniturile Facebook, cea mai mare rețea socială din lume, care are în prezent peste șapte milioane de utilizatori în România, urma să ajungă la circa 2,7 milioane de euro în 2013, potrivit Media FactBook. Piața totală de publicitate online din România era estimată la 46 mil. euro în 2013, față de 41 mil. euro în 2012, conform aceleiași surse.
„La Place Media este un mod de a lupta împotriva Google și Facebook în Franța. Inițiativa trebuie să fie însă locală, pentru că fiecare piață este diferită. Iar inițiativa trebuie să vină de la top managementul companiilor mari de media de pe piața locală“, a spus Guillou. El a adăugat că România este o piață mai mică decât cea din Franța și de aceea toți publisherii de pe plan local trebuie să creeze o singură piață „premium“ pentru publicitate, pentru că astfel vor avea mai multă forță pentru a fi acceptați în industria de profil. Piața „premium“ se referă la faptul că reclamele sunt afișate pe site-urile unor publisheri cunoscuți, cu conținut de calitate - nu pe bloguri, de exemplu -, acesta fiind și factorul diferențiator al acestei grupări față de Google și Facebook.
Giganții americani Google și Facebook sunt acuzați la nivel global că absorb de pe piață o cotă din ce în ce mai mare din venituri folosindu-se de conținutul creat de publisheri, care înregistrează pe de altă parte costuri ridicate pentru producția conținutului.
În România, Google, la fel ca în Franța, are o cotă de peste 90% din piața de publicitate online, veniturile realizate prin intermediul celor aproximativ 10.000 de clienți din România ai platformei de publicitate online Google Adwords fiind estimate anul trecut la peste 18,4 milioane de euro, conform datelor Initiative Media publicate în Media FactBook. Iar veniturile Facebook, cea mai mare rețea socială din lume, care are în prezent peste șapte milioane de utilizatori în România, urma să ajungă la circa 2,7 milioane de euro în 2013, potrivit Media FactBook. Piața totală de publicitate online din România era estimată la 46 mil. euro în 2013, față de 41 mil. euro în 2012, conform aceleiași surse.
Grupul La Place Media este format din marile companii de media din Franța, care s-au aliat, în pofida concurenței dintre ei, pentru a vinde spațiul publicitar rămas nevândut de pe site-urile lor printr-un mecanism de licitare în timp real - (real time bidding - RTB). Prin intermediul acestui mecanism, cumpărătorii de publicitate licitează pentru o afișare pe un anumit site și dacă câștigă, reclama este afișată instantaneu pe site-ul publisher-ului.
Piața de licitare în timp real (MTB) din Franța a crescut de la 5 milioane de euro în 2010 la 117 milioane de euro anul trecut și se așteaptă ca aceasta să ajungă la 200 milioane de euro în 2015.
În decurs de un an și jumătate de la înființare grupul a reușit să ajungă la 4,5 miliarde de afișări pe lună și la 28,5 milioane de vizitatori unici. Comparativ, Google intermediază 27 de miliarde de afișări în Franța, iar Facebook 12 miliarde de afișări. Astfel, în prezent în Franța circa 15% din totalul veniturilor publisherilor din publicitate provin din intermedierile făcute de La Place Media.
În Europa, inițiative similare La Place Media mai sunt în Olanda și Danemarca, unde există uniuni ale publisherilor.
Reprezentantul La Place Media a precizat că firmele alocă în prezent sume tot mai mari din bugete pentru publicitatea în mediul online, iar tendința pentru următorii ani este publicitatea pe dispozitivele mobile și campanii publicitare de tip „multi-screen“ prin care se să acopere aparițiile pe toate dispozitivele, inclusiv la televizor.
Avantajul publicității în mediul online este că faptul că se poate măsura impactul reclamelor, iar campaniile publicitare se pot optimiza în funcție de rezultatele obținute în timpul defășurării acestora, spre deosebire de reclamele la televizor prin intermediul căreia compania nu știe dacă mesajul a ajuns într-adevăr la consumator, neputând cuantifica impactul.
„În mediul online știi dacă persoana a făcut click pe reclamă și dacă rezultatul final a fost achiziționarea produsului sau serviciului promovat. La televizor nu știi dacă persoana a văzut reclama. Poate televizorul era pornit, dar el era în altă încăpere“, a explicat Guillou, precizând că mediul online permite realizarea unor statistici și analize privind impactul publicității.
Consumul de media prin internet a crescut puternic
În ultimii 9 ani, procentul persoanelor cu vârste cuprinse între 14 și 64 de ani care consumă media prin intermediul internetului a crescut de la 18% în 2004, la 54% în 2013, în timp ce procentul consumatorilor de TV a scăzut de la 89% în 2004, la 78% anul trecut, potrivit studiilor Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT), organizația industriei de media din România care măsoară audiența mediului online și a presei scrise, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și out-door).
Evoluția consumului de media în mediul online poate fi explicată și de numărul tot mai mare al persoanelor care accesează zilnic internetul. În perioada 2002-2013, numărul utilizatorilor de internet care intră zilnic pe internet a crescut de la 500.000 în 2002 la peste 4,7 milioane anul trecut, conform datelor BRAT.
Așadar, anul trecut 54% din populația urbană cu vârste cuprinse între 14 și 64 de ani a intrat zilnic pe internet, față de doar 8% în urmă cu 11 ani. Numărul de utilizatori care intră zilnic pe internet a înregistrat cea mai mare creștere în perioada 2007-2008, de la 2,7 milioane la 3,7 milioane, arată datele BRAT.
Cele mai multe persoane, 61%, accesează internetul pentru a căuta diferite informații cu ajutorul motoarelor de căutare, precum Google sau Bing, în clasament urmând folosirea e-mail-ului (57%), căutarea unor anunțuri de mica publicitate (45%), descărcarea unor softuri, programe, jocuri (41%), ascultarea radiourilor online (36%) și participarea la discuții de grup – chat, forumuri (29%).
În ceea ce privește modalitatea prin care persoanele accesează internetul, cel mai folosit este calculatorul - 72% din populația urbană cu vârste între 14 și 64 de ani, urmat de smartphone-uri - 25% și de tablete - 6%.
Articol publicat în ediția tipărită a Ziarului Financiar din data de 27.03.2014